Skip to content

Digital Sketches

digital citizen media, ict with a focus on Central Asia and the Middle East.

Omhelzingen met vertrokken monden, waterige ogen. Het huilen lijkt velen nader dan het lachen bij binnenkomst van de Cite de Scienes in Tunis. ‘We were right. It was worth the risk. We did it.’ De meesten zien elkaar voor het eerst sinds de revoluties van het volk deze lente. Voor anderen is het een weerzien sinds de vorige Arab Bloggers Meeting, in 2009 Beirut. Uit meer dan 15 landen zijn deze circa 100 bloggers en techies weer verzameld.
Twee jaar geleden kwamen ze bij elkaar in een hotel in Beirut; internetgeeks met een visie. De buitenwereld, geen enkel medium, was geïnteresseerd. Hoe anders is de situatie nu, na de zogenaamde Arabische lente. Door het inzetten van social media zoals Facebook en Twitter zijn de Arabische nerds moderne helden. Nu geven onder andere AlJazeera, BBC, Der Spiegel acte de presence op deze Arab Bloggers Meeting (AB11) .Na een publieke eerste dag, volgen drie besloten dagen met een ‘barcamp’ karakter. Iedere aanwezige kan een idee/workshop/kwestie – of wat je ook op je lever hebt- presenteren. Een laagdrempelige aanpak die werkt bij deze eigenwijze types.

Het is wonderlijk ‘off duty’ te zijn; zowel voor hen als voor mij. Er is veel dat aanleiding geeft tot een vervolg. Ik waarschuw voor mijn ‘out of office’ bericht vanaf mijn Hivos adres: afwezig tot 1 Jan 2012. Deze maanden focus ik me op Syrië. Een focus beperkt maar geeft ook rust en vrijheid. Deze gerichtheid op een land doet beseffen hoe weinig ik weet, zelfs als redelijk ingevoerde buitenstaander.
Nog twee rondes van workshops, een afscheidsfeest vanavond en AB11 is voorbij. Dat wordt afkicken. Vervolgens heb ik twee dagen om iets  van Tunis te zien. Om mijn spatjes koloniaal bloed niet te verloochenen, doe ik dat vanuit Grand Hotel de France.

