Skip to content

Digital Sketches

digital citizen media, ict with a focus on Central Asia and the Middle East.

Zet circa 2000 Internet activisten, techneuten, beleidsmakers en ondernemers vier dagen bij elkaar; en doe de deur op slot. Dat is wat het Internet Governance Forum (IGF) jaarlijks doet. Dit jaar had het IGF circus zijn tenten opgeslagen op het terrein van de United Nations in Nairobi. Het is absurd om een kleine week in Kenia te zijn en vrijwel niet meer te zien dan het hotel (charmant) en het UN complex (expat dorp op zich).

Het aardige is dat ondanks de verschillende – en soms ook tegengestelde – belangen en interesses dit bonte gezelschap een ding gemeen heeft: het doorontwikkelen van ons aller Internet. Het enige moment dat ik me deze week buiten de IGF kaasstolp begaf was de middag waarop ik – in het gezelschap met de NL delegatie – het regionale kantoor en enkele Hivos projecten (Map Kibera en iHub) in de stad bezocht. Leuk natuurlijk om op het kantoor de mensen te ontmoeten die ik slechts van naam of via email ken. De NL delegatie is een verhaal apart, daaraan ga ik nu geen woorden vuil maken.

Gisteravond Ethiopisch gegeten met Greg, Mendi en Els – collega’s-op-afstand – en enkele avondlijke gelegenheden bezocht waaronder het eerste openlijke gay feest in Nairobi. Deze vinden doorgaans heimelijk plaats. Dit partijtje – op het dak van een oude shopping mall – was aangekondigd op Twitter en Facebook. Om tien uur waren er 15 mensen, wat zielig verdeeld over de twee bars onder een tentdoek. Natuurlijk is dat veel te vroeg. Om twaalf uur beklom ik de trappen van de mall – dit keer alleen – opnieuw en trof 60 en 80 butches, femmes, bears, teddies en bescheiden drags: trots en vrolijk. De eerste gay rooftop party in Nairobi oogt veelbelovend. De tweede keer – zoals wel vaker – nog beter!
Tot volgend keer – met foto’s – vanuit Tunis.

