Skip to content

Digital Sketches

digital citizen media, ict with a focus on Central Asia and the Middle East.

‘Betekent de snelle, algemene ontwikkeling van de steeds goedkoper en steeds kleinere (want al bijna in zakformaat) videocamera het einde van de traditionele journalistiek? Misschien vandaag nog niet en niet in alle genres, maar morgen? Overmorgen? Je kunt je het volgende scenario voorstellen: er breekt een gewapend conflict uit, bijvoorbeeld in Colombia. Een of andere staatsgreep. Terroristen vallen aan. Een revolte. De plaatselijke getuigen van de gebeurtenissen (mensen die toevallig ter plaatse zijn) filmen ogenblikkelijk, terwijl het gebeurt, alles wat ze zien. Het hele verloop. Ze hebben voor op anderen dat ze vanaf het begin ter plekke zijn, ze zijn ononderbroken bij de bron.

Vervolgens gaan reporters, geen correspondenten naar de plaats van handeling. Maar een gewone koopman, een ondernemende handelaar koopt de cassettes van de lokale amateur-reporters en zendt hun beelden uit via het dichtsbijzijnde gehuurde televisiestation. Zo worden televisieploegen en beroepsjournalisten overbodig.’

Lapidarium II (1996), van Ryszard Kapuscinski (1932 – 2007)

%d bloggers like this: